Licencja na transport krajowy – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć
Przewożenie osób, jak też towarów ma bardzo duże znaczenie i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Zresztą nawet w wymiarze znaczenie dla polskiej gospodarki widać to nader wyraźnie. Właśnie sektor transportowy odpowiada za około 6% polskiego PKB, więc pokazuje to ogromne znaczenie tej branży dla rozwoju naszego kraju. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ ludzie muszą się przemieszczać, a produkty muszą docierać do wyznaczonych punktów. Oczywiście, ścieżek do osiągnięcia tych celów jest wiele. Niekoniecznie w grę wmuszą wchodzić przewozy samochodowe, bo jest również kolej czy lotnictwo (w obrębie kraju rzadko stosowane wobec towarów). Jednakże ci, którzy chcieliby się zająć tym tematem na poważnie powinni najpierw dowiedzieć się, jak zdobyć licencję na transport krajowy, a opcjonalnie również międzynarodowy. Nie każdy będzie jednak potrzebował tej drugiej licencji.
Kto wydaje licencje na transport? Czy trzeba spełnić wiele warunków?
Najważniejsze to ustalić na samym początku, że świadczenie usług transportowych jest możliwe w legalny sposób jedynie wtedy, gdy usługodawca posiada odpowiednie dokumenty. Tyczy się to w jednakowym stopniu przewozu osób, jak również przedmiotów.
Chodzi głównie o aspekt bezpieczeństwa, ponieważ przewoźnik powinien zapewnić swoim klientom optymalne warunki. Kierowcy samochodów muszą mieć doświadczenie, zerowy bilans zdarzeń drogowych, w których ponosili by winę i aktualne badania potwierdzające ich zdolność do prowadzenia pojazdów kołowych w ruchu lądowym. Jak wyrobić licencje na transport krajowy, gdy taka ścieżka działalności zawodowej okazała się dla kogoś kusząca? Trzeba zdobyć ją, potwierdzając spełnienie wszystkich warunków przed lokalnym oddziałem Zarządu Dróg i Transportu. Stosowne zezwolenia licencyjne muszą uzyskać również taksówkarze. Zarówno ci zrzeszeni w korporacjach, jak też świadczący usługi za pośrednictwem aplikacji, jakie zyskały w Polsce ogromną popularność w ostatnich latach.
Jak zdobyć licencje na transport poza granicami Polski?
Jeżeli komuś zależy na tym, aby móc wozić towary i ludzi nie tylko w granicach Polski, ale też na przykład w całej Unii Europejskiej, ścieżka formalna wygląda nieco inaczej. Takie dokumenty wystawia bowiem w tym przypadku Główny Inspektorat Transportu Drogowe. Z tego rodzaju licencji korzystają na przykład firmy autokarowe wożące turystów do różnych zakątków Starego Kontynentu. Każdy kierowca musi dysponować niezbędnymi dokumentami, a firma jako taka musi mieć ważna licencję. Kary za niedotrzymanie tych wymogów są na tyle dotkliwe, że jakiekolwiek próby „kombinowania” lepiej zawczasu wybić sobie z głowy.
Korzyści z przebrnięcia przez formalności są ogromne. Mając niezbędne zezwolenia można bowiem sporo zarobić, albowiem popyt na usługi transportowe jest bardzo duży, a wiele wskazuje na to, że będzie on nadal dynamicznie wzrastał.
Zdobycie licencji na transport szansą dla firm, ale nie dla wszystkich
Zgodnie z obowiązującymi przepisami nie każdy podmiot gospodarczy, który będzie chciał robić użytek z licencji przewozowej ma szansę na jej uzyskanie. Tak naprawdę rozwiązanie to jest zarezerwowane do tych przedsiębiorstw, które posiadają ugruntowaną pozycję na rynku i odnotowują stałe, dobre wyniki ekonomiczne. Stabilność finansowa ma tutaj ogromne znaczenie. W zależności od tego, kto wydaje licencje na transport (ZDiT lub GITD) inne są też koszty, jakie należy ponieść. Licencja nie jest bowiem bezpłatna, więc występujący o nią musi liczyć się z wydatkiem. Im więcej pojazdów zostaje zgłoszonych w ramach jednego zezwolenia, tym więcej trzeba będzie zapłacić. Aktualnie jest to 10% opłaty licencyjnej od jednego samochodu. Istnieją również opłaty dodatkowe za wypis licencji – standardowo na okres od 5 do 10 lat.
Doskonała znajomość przepisów jest więc nieodzowna, gdy w planach pojawia się rozwój działalności w ramach usług transportowych. Dzięki temu jest zdecydowanie większa szansa na uzyskanie oczekiwanych efektów i brak przykrych niespodzianek.
Polecane artykuły
Co zalicza się do złomu wielkogabarytowego?
Złom wielkogabarytowy to odpady obejmujące duże przedmioty, które straciły funkcję użytkową. Recykling tych materiałów jest kluczowy dla ochrony środowiska, gdyż pozwala na odzyskanie surowców i ograniczenie zanieczyszczeń. Odpowiednie przetwarzanie przynosi korzyści ekonomiczne i społeczne, tworząc
Transport ludzi to ciekawa propozycja
W wielu przypadkach kiedy myślimy o transporcie, w pierwszej kolejności do głowy przychodzi nam transport towarów. Widzimy te wszystkie tiry, które jeżdżą po naszych drogach, przewożąc różnego rodzaju towary z jednego punktu do drugiego. Z drugiej jednak strony, powinniśmy mieć świadomość, że poza t